Overslaan en naar de inhoud gaan
Artikel

Organiseren van commerciële activiteiten in een maatschappelijke context

De woningmarkt ook voor huurwoningen in de vrije sector raakt steeds meer overspannen. De prijzen stijgen de pan uit. Niet alleen in de Randstad en grote steden. Net nu het stof van de scheiding van maatschappelijke en commerciële activiteiten vanuit de Woningwet 2015 bij de meeste woningcorporaties formeel geregeld is.

Hiermee is blijkbaar de tijd aangebroken voor, in ieder geval de middelgrote en grote, woningcorporaties om de strategie en positionering van de commerciële activiteiten (in ieder geval de vrije sector woningen en vaak ook meer zoals MOG, BOG, parkeerplaatsen etc.) nu serieus te laten onderzoeken.

De vragen die wij krijgen en opdrachten die lopen kenmerken zich door het resultaat van bovengenoemde aanleiding. Vragen als:

  • Hoe kunnen wij onze commerciële activiteiten het beste organiseren?

  • Wat zijn de verschillen in marktbenadering, dienstverlening, beheer & onderhoud tussen vrije sector en sociale woningen? Leidt dat tot ander beleid, werkprocessen, organisatie en competenties?

  • Werken we vanuit een ander label. Of willen we het juist onder de eigen vlag blijven doen?

  • Moeten we de activiteiten bundelen of juist decentraal (op wijk/regioniveau) beleggen, separaat of juist geïntegreerd in onze bestaande werkprocessen?

  • In hoeverre is het van waarde deze activiteiten bij een externe partner onder te brengen en regie op te gaan voeren?

  • Waar leggen wij de verantwoordelijkheid voor de aansturing in de organisatie, wie is ‘eigenaar’ van het niet-DAEB vastgoed, waar ligt het assetmanagement?

  • Welke mogelijkheden biedt digitalisering van verhuurprocessen bijvoorbeeld bij parkeren?

Ons uitgangspunt bij beantwoording van deze vragen is de visie en strategie die de woningcorporatie heeft op commerciële activiteiten. Welke waarde vertegenwoordigen deze activiteiten zowel financieel als maatschappelijk. Financieel vanuit de huuropbrengsten en marktwaarde bij eventuele verkoop. Maatschappelijk in relatie tot de woningtekorten, betaalbaarheid van sociale huur en doorstroming. Deze uitgangspunten zijn bepalend voor de inrichting van de commerciële activiteiten als ook de manier waarop de organisatie er mee wil omgaan. Met andere woorden, de structuur en manier van werken volgen strategie.

Onze aanpak kenmerkt zich door betrokkenheid en draagvlak creatie. Hierbij voegen wij een vleugje expertmening aan toe vanuit onze ervaring. Vaak als spiegel in de dialoog met alle betrokken van directie tot aan uitvoerenden en soms zelfs externe partners.

Spelen bij U ook deze vragen? Neem gerust vrijblijvend contact op. Stuur dan een mail naar secretariaat@rijnconsult.nl of bel ons via 030-2984250.

Specialisten

Afbeelding
Niels van Dongen
Niels van Dongen
Afbeelding
Diederik Hommes2
Diederik Hommes
Meer weten?

Heb je interesse in mijn artikel Organiseren van commerciële activiteiten in een maatschappelijke context of gerelateerde thema’s? Ik denk graag met je mee. Stuur mij een bericht!

1