Jos de Blok, je houdt van hem of je haat hem
Jos de Blok, je houdt van hem of je haat hem. Of zijn we stiekem een beetje jaloers? Ik wel! Hoe effectief is het om van de ene op de andere dag vanaf niets te beginnen met een andere manier van sturen, samenwerken maar ook een andere manier van zorg verlenen? Is dat niet vele malen effectiever en simpeler dan in een bestaande organisatie de heilige huisjes, systemen en relaties proberen te beïnvloeden? Ik denk het wel.
Jos vertelt in een aantal sheets hoe hij klein is begonnen (met 1 team) en vervolgens heeft uitgebouwd per team. De verantwoordelijkheid voor instroom van cliënten, 24-uurs bereikbaarheid en de kwaliteit lag bij het team zelf. Er werd daarbij hulp gefaciliteerd als het team daar behoefte aan had.
Indrukwekkend hoe het bedrijf in een paar jaar tijd zo succesvol en groot werd en het concept de wereld over gaat. Goed luisterend waren er echter meer succesfactoren dan zelfsturing alleen:
Jos weet teams zodanig te informeren over hun prestaties dat ze kunnen sturen op rendement.
Hij gaat uit van wat de cliënt en zijn systeem zelf kan en vult alleen aan wat nodig is.
En last but not least…Hij heeft een ICT-vriend die van scratch af aan hun digitale omgeving heeft gebouwd waar verpleegkundigen gemak van ervaren in plaats van administratieve druk.
Jos vertelt op eenvoudige wijze wat hij heeft bereikt met Buurtzorg: goedkopere, betere, bereikbare zorg. Hoger opgeleide, allround professionals die meer tevreden zijn. En who cares dat hij het gemiddelde tarief contracteert bij de financierders en soepel omgaat met de verantwoordingseisen van gemeenten als hij bij de Inspectie van Volksgezondheid en cliënten de hoogste scores haalt.
Jaloersmakend. Toch?
Aan de andere kant, wat kunnen we ervan leren? Welke principes kunnen we ook toepassen binnen bestaande organisaties? Waar leggen we de focus en waar ook gewoon niet? Dat zijn de vragen waar ik als adviseur een antwoord op vond in zijn verhaal. En met die antwoorden wil ik graag in bestaande organisaties bijdragen, ook al is dat complexer en weerbarstiger.
Jos vertelde dat hij vanuit zijn vak als verpleegkundige gefrustreerd was over hoe men aankeek naar verpleegkundigen. Zijn uitgangspunt was: verpleegkundigen staan ’s morgens niet op om een louzy job te doen. Jos…… adviseurs ook niet! Wij dragen graag bij aan de bestaande organisaties.
Kyra Cools is sinds april in dienst bij Rijnconsult Zorg als senior adviseur. Kyra draagt al 27 jaar bij aan veranderen in het veld van zorg, welzijn, overheid en zakelijke dienstverlening.