Een dag uit het leven van Jan-Willem; Interim Manager
Een dag uit het leven van Jan-Willem van Stijn, partner Interim-Management
Het leuke aan interim-management en mijn werk binnen Rijnconsult en Rieken & Oomen? Geen dag is hetzelfde of laat zich voorspellen! Zo ook vandaag: een mix van inhoud, commercie en vooral veel contact met mensen.
Wanneer ik de agenda vanochtend open, staan er afspraken op die de afgelopen week zijn ingepland, door mijn (project)secretariaat of door mijzelf. Sturing geven aan je eigen tijdsbesteding is en blijft de kunst van mijn dagelijkse werk.
Belafspraak 1, door Covid-19 ingevuld via MsTeams: een online meeting met een oud-opdrachtgever om bij te praten over diens persoonlijke ontwikkeling en de beweging die de organisatie aan het maken is. Een mooie interne carrièrestap, waar we al reflecterend tot de conclusie komen, dat een beetje externe hulp bij het in de steigers zetten van de nieuwe strategie welkom zou kunnen zijn. Ik geef de lead voor het begeleiden van een drietal strategische sessies graag door aan mijn adviescollega’s van Rijnconsult.
Belafspraak 2 bestaat uit het klankborden met een geplaatste interim-manager over de voortgang in de opdracht. Vol enthousiasme gestart met het voeren van teamgesprekken en het plegen van de eerste interventies kwam daar ineens Corona om de hoek kijken. Het managen op afstand is voor menig leidinggevende een nieuwe vaardigheid. Al weten de door ons ingezette tijdelijke krachten als geen ander dat je het succes in een opdracht niet (alleen) van jezelf moet laten afhangen. Een goede interimmer maakt zichzelf overbodig en versterkt zijn of haar team vanaf dag één, zodat de ingeslagen weg van verbetering blijft voortgaan na diens vertrek. Ons schaduwmanagementgesprek helpt om de juiste focus te houden: waar ben je ook alweer voor aangesteld? We sluiten de zinvolle reflectie af met een nieuwe afspraak over 3 weken.
Verder op de agenda: het opstellen van een overeenkomst voor een interim-manager die komende week gaat starten. Het secretariaat (vaak Lenie) maakt op basis van mijn input en de profielschets van de klant het concept klaar, ik verfijn de schriftelijke afspraken en voorwaarden. Prettig dat we kunnen gebruikmaken van de juridische contracten vanuit de Raad voor Interim-Management (RIM): enorme meerwaarde om mijn werk gedegen en kwalitatief goed uit te kunnen voeren door lidmaatschap van dit netwerk.
Met recruiter Tanja tussendoor overleg voor de search en voorselectie van een nieuwe gemeentelijke interimmer. Samen nemen we het profiel door, bespreken we de harde en zachte eisen, lopen we door ons bestand. Na 18 jaar in dit werkveld te opereren, heb je snel een eerste schifting klaar. Maar collega’s en opdrachtgevers houden je iedere keer weer scherp om het niet bij de eerste de beste LinkedIn-zoekopdracht te laten. Juist de eigen kleuring en ervaring zorgen voor de optimale match. We blijven tenslotte zoveel mogelijk weg van marktplaatsen en aanbestedingen.
Tijd vliegt voorbij! Heb ik het al gehad over de vele mailtjes met ons netwerk (“Ik ben binnenkort weer beschikbaar”, “Alles goed? Kop koffie doen?”), de toenemende app-groepen (“Hebben jullie iemand die…?”) of het afstemmen intern (“Als coördinator van ons team, wil jij dit op de agenda zetten?”)? Ik verveel me nooit, schakel tegenwoordig ’s avonds af met een gezond wandelrondje park in Nijmegen met mijn echtgenote.
Trots op het oordeel van studenten van Avans van de minor Consultancy. In goed gezelschap!