STRATEGIE IMPLEMENTATIE
De strategieontwikkeling is rond en er ligt een strategie, doordacht gedragen en mooi opgemaakt. Over alle scenario’s en ontwikkelingen is nagedacht en er is weer vertrouwen voor de toekomst. Nu is het van belang dat de strategie niet alleen door iedereen uitgedragen wordt maar ook daadwerkelijk geïmplementeerd en uitgevoerd wordt Een strategie eindigt daarom niet met een visie, maar met een concreet actieplan: Wat gaan we nou écht doen?
Typische klantvragen
Visie op implementeren strategie
De implementatie van strategie is eigenlijk de belangrijkste stap: een plan maken is goed, maar het in de praktijk brengen is uiteindelijk het doel. Door de veranderagenda onderdeel te laten uitmaken van de strategie, wordt deze een stuk concreter: wat gaan we doen, wat heeft prioriteit en wanneer en hoe doen we dit? Het opstellen van een A3 of OGSM – en deze ook doorvertalen naar alle teams – is een goede eerste stap. Daarnaast moeten alle lopende projecten beoordeeld in het licht van de strategie: met welke gaan we door, en waar stoppen we mee, en welke nieuwe projecten dienen zich aan?
De implementatie van strategie moet gedaan worden door de collega’s zelf. Zij vormen immers de organisatie, en zij hebben immers de bepalende keuzes gemaakt die de koers veranderen. Daarbij geldt ook dat deze collega’s soms een duwtje nodig hebben om van koers te veranderen: veranderen is voor iedereen uitdagend, óók voor degene die het zojuist op papier hebben gezet.