De kanteling naar bruggen bouwen
Op de vraag hoe je als organisatie mee kunt bewegen met de voedseltransitie, stellen we dat het ontwikkelen van een duurzaamheidsvisie en het vinden van relevante samenwerkingspartners een belangrijke eerste stap is. Beide ontwikkelingen vereisen een andere manier van werken waarbij integraal denken en doen cruciaal is.
Een methodiek die zich perfect leent voor het ontwikkelen van een visie en het vinden van relevante samenwerkingsverbanden is strategievorming. Het strategietraject begint met de vorming van een strategieteam. Deze bestaat uit mensen vanuit iedere laag van de organisatie en bij voorkeur ook uit externe partijen zoals klanten, kennisinstituten of leveranciers. Zo ontstaat een divers team van relevante spelers met unieke ideeën over de stip op de horizon voor de organisatie.
Vervolgens wordt de stip op de horizon met betrekking tot de duurzaamheidsvisie vastgesteld. Hier gaat een proces van bewustwording aan vooraf. Het doel hiervan is om helder te krijgen wat de huidige trends en ontwikkelingen zijn in het gevestigde systeem, welke innovaties ontstaan in de verschillende niche markten en hoe de toekomst van het systeem eruit kan zien. Dit doen we in samenwerking met onder andere futurologen en trendwatchers. Het gaat erom dat er in het team niet alleen een helder beeld ontstaat van het systeem zoals het nu is, maar dat er juist uitvoerig stilgestaan wordt bij de nu nog kleinschalige ontwikkelingen die mogelijk in de nabije toekomst het bestaande systeem radicaal zullen veranderen. Desgewenst is het zelfs mogelijk langs een aantal van deze innovatieve niche organisaties te bezoeken om de ontwikkelingen in de praktijk te zien.
Vervolgens is het zaak deze trends en ontwikkelingen te structureren in een duurzaamheidsvisie. Een van de waardevolle tools die het team hiervoor tot haar beschikking heeft is de materialiteitsanalyse. Hierin worden verschillende duurzaamheid (ESG) problemen naast elkaar gezet met enerzijds de impact die de organisatie kan hebben in het reduceren of oplossen ervan en anderzijds het belang van de verschillende stakeholders in het oplossen van deze problemen. Dit kan helpen prioriteiten aan te brengen in een duurzaamheidsbeleid, gezien het oplossen van alle duurzaamheidsproblemen tegelijk een haast onmogelijke taak is. Belangrijk in deze en verdere stappen is het om helder in kaart te hebben wie alle stakeholders zijn. Middels een stakeholder analyse kan het team op een gestructureerde manier dit inzicht verkrijgen. Het gaat dan niet alleen om de huidige stakeholders, maar juist om nieuwe stakeholders die in navolging van de duurzaamheidsvisie nodig zijn om verbindingen mee aan te gaan. Dit kunnen bijvoorbeeld niche organisaties, activistische partijen of onderzoeksinstituten zijn. Dergelijke partijen zitten vaak bij de koplopers van verandering.
Als laatste is het van belang de visie te toetsen binnen de organisatie en bij (toekomstige) relevante stakeholders. Dit kan op verschillende manieren. In een methode waar wij vaak gebruik van maken, hanteren we dialoogmappen. Stakeholders worden uitgenodigd om via gestructureerde dialoog een reeks vragen te bespreken, in dit geval over de duurzaamheidsvisie. Uit deze sessies wordt duidelijk of, en eventueel waar, aan de visie nog gesleuteld moet worden. Wanneer dit goed uitgevoerd is, heb je als organisatie een integrale duurzaamheidsvisie ontwikkeld waarin de focus ligt op het meebewegen met de voedseltransitie in uitgebreide samenwerkingsverbanden vanuit de competentie integraal denken en doen. Het biedt tevens de ideale uitgangspositie om waardevol samen te werken.
Auteurs: Luc van Veghel, Eva Huppes, Ernst Jan Reitsma, Anneke Bergsma