Overslaan en naar de inhoud gaan
Artikel

Wat we anno 2016 kunnen leren van Pippi Langkous

Geef voordat u verder leest antwoord op de volgende vraag: Wat wilt u de komende tijd bereiken?

Diverse gemeentes zijn tegenwoordig bezig met het installeren van zelfsturende of zelforganiserende teams. Om toch een beetje grip te houden op waar die teams hun tijd aan besteden worden er vaak prestatiedoelen gesteld. Dat geeft een team richting en houvast, een meetlat om mee te bepalen of ze op de goede weg zijn.

Nu is uit onderzoek gebleken dat als je leerdoelen stelt je betere prestaties haalt dan wanneer je prestatiedoelen stelt. Huh?! … Ik zal dat nog eens herhalen. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je leerdoelen stelt, je betere prestaties haalt dan wanneer je prestatiedoelen stelt. Laten we dat zelf ook even onderzoeken. Lees de onderstaande twee zinnen:

‘Het doel voor 2017 is om 5% efficiënter te werken.’

‘Ik wil in 2017 leren, hoe ik 5% efficiënter kan werken.’

Uiteraard weet ik niet hoe het voor u is, maar ik vind de tweede zin meer inspirerend dan de eerste. Bij de eerste zin is er kans op falen, bij de tweede voel ik de ruimte om te experimenteren en uit mijn comfortzone te komen. Bij de eerste zin is alleen het halen van het target van 5% goed. Bj de tweede zin is 3% of 4% al een stap in de goede richting en pure winst! Dat nodigt uit om verdere stappen tot verbetering te nemen. In dit tijdperk waarin we zelforganiserende teams richting willen geven met het stellen van prestatiedoelen geeft dit stof tot nadenken, toch? Mocht u toch nog niet overtuigd zijn, bekijk dan eens de TedTalk van onderzoekster Carol Dweck (https://www.ted.com/speakers/carol_dweck).

Kijk nu eens terug naar het antwoord dat u hebt gegeven aan het begin van dit artikel. Hebt u uzelf een prestatiedoel gesteld of een leerdoel? Ook al was uw antwoord: ‘Ik wil die opleiding afronden’ of ‘Ik wil dat diploma halen’, dan zijn dat, hoewel u er wat voor moet leren, nog steeds prestatiedoelen, want het gaat om het afronden van een resultaat. Een short cut om van prestatiedoelen leerdoelen te maken is, om er voor uw prestatiedoel te zetten: ‘Ik wil leren om….’ Probeer het eens met uw prestatiedoelen en kijk wat het u oplevert.

Dus wat kunnen wij anno 2016 nog leren van Pippi Langkous? In ieder geval dat als je iets nog nooit hebt gedaan, het niet betekent dat je het niet kan. We mogen onszelf meer uitdagen om te leren, zeker nu we weten dat het ook nog eens leidt tot betere prestaties! Dus schrap die prestatiedoelen en stel alleen nog maar leerdoelen!

Meer weten?

Heb je interesse in mijn artikel Wat we anno 2016 kunnen leren van Pippi Langkous of gerelateerde thema’s? Ik denk graag met je mee. Stuur mij een bericht!

1