Overslaan en naar de inhoud gaan
Artikel

Nieuwe ketens in de food- & agribusiness vragen om actie!

Daar komt bij dat er een overvloed aan producten is; sinds de jaren negentig van de vorige eeuw is er sprake van een aanbodsmarkt. Marktgericht produceren is de enige oplossing. Maar om uiteindelijk op het bord van de consument terecht te komen, is de supermarkt hét distributiekanaal geworden (gevolgd door het out of home kanaal en in mindere mate de speciaalzaak/detaillist). En de supermarkten hebben ook niet stilgezeten. Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn zij zich gaan organiseren en hebben door fusies, schaalvergroting en professionalisering een sterke positie opgebouwd in de keten. Anno 2013 zijn er in Nederland nog vijf inkooporganisaties namens de supermarkten: Albert Heijn, Superunie, Jumbo, Aldi en Lidl. Samen dekken zij 99% van de inkoop. In Duitsland, Engeland en Frankrijk tekent zich een vergelijkbaar beeld af. Exporterend Nederland heeft daar het gros van zijn klanten zitten.

Conclusie: je moet zelf in actie komen voor nieuwe ketens De aanwezigen in de zaal onderkenden dat: 93% was het eens met deze stelling. Gelukkig!

Doorstart nodig bij ketensamenwerking

Twintig jaar geleden startten de eerste marktgerichte ketens in agrifood, veelal vanuit bedrijfskundige thema’s. De pioniers hebben al successen behaald met de ketenaanpak. En de ondersteuning van Rijnconsult bij de ketensamenwerking –op inhoudelijke thema’s en het proces van samenwerken - werd gewaardeerd. Maar er is opnieuw werk aan de winkel, een doorstart met ketensamenwerking is nodig om bredere thema’s gezamenlijk op te pakken. Maar hoe doe je dat? Hoe bouw je aan vertrouwen om transparant te durven worden? Om daarmee meerwaarde te creëren, duurzaamheid in te vullen en/of eerlijkheid te tonen? Eén ding weten we zeker: wachten helpt niet, zelf actie ondernemen is nodig! Of je nu boer, tuinder, agrocoöperatie, voedingsmiddelenbedrijf of supermarktorganisatie bent: kom in actie en vorm nieuwe ketens. De pioniers zijn al in de jaren negentig gestart en hebben succes geboekt. Al doende lerend. Het kan dus wel. Samen kom je verder!

>> Download in .pdf

Specialisten

Afbeelding
Frank Engelbart
Frank Engelbart
Meer weten?

Heb je interesse in mijn artikel Nieuwe ketens in de food- & agribusiness vragen om actie! of gerelateerde thema’s? Ik denk graag met je mee. Stuur mij een bericht!

1