Netwerken en duurzame vormen van samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven
De opleiding van (toekomstige) werknemers moet beter aansluiten op de vraag van de arbeidsmarkt. Het kabinetRutte-Asscher wil dat bedrijven en onderwijsinstellingen daar afspraken over maken. Ondernemers hebben volgens het kabinet namelijk meer kans op succes als zij goede ‘ondernemersskills’ ontwikkelen en gekwalificeerd personeel in dienst hebben. Daarom is het belangrijk dat er meer aandacht komt voor ondernemerschap in het onderwijs.
Waar moeten we op letten als we de verbinding onderwijs-bedrijfsleven vruchtbaar willen maken? De volgende punten bleken van cruciaal belang:
- Volledig commitment op bestuurs- en directieniveau van de belangrijkste spelers.
- Een krachtig en effectief communicatieplatform.
- Open staan voor de verandering (gewoon doen!):
- uitwisseling van docenten
- voer veranderingen in programma’s (flexibilisering, programmering) door waar nodig
- durf samen te werken met commerciële partijen - Sluit aan bij landelijke én regionale initiatieven en bouw met hen aan een krachtig netwerk. In het geval van de Fruitacademie waren dat:
- Human Capital Agenda (HCA) van de topsectoren Tuinbouw en uitgangsmaterialen en Agri&Food
- Greenport Betuwse Bloem; Fruitpact
- Foodport Zeeland
- Via partners: KvK, (Z)LTO, LLTB, AOC’s, erfbetreders - Voer onafhankelijke regie op dit proces in de vorm van onafhankelijk programmamanagement
Specialisten
