Denken over kwaliteit: we lopen vast!
We lopen vast in ons huidige denken over kwaliteit en bepleiten daarom een forse herwaardering en reset ervan.
Kwaliteit, dat zijn de harde meetbare eigenschappen van producten en diensten die we leveren en dat tegen een concurrerend kostenniveau, toch? Dat is zeker lang zo geweest. Het heeft veel opgeleverd, maar uiteindelijk zijn de grenzen bereikt. In de huidige wereld is er veel aandacht voor kwaliteit (meten, systemen, controle), maar er is ook nog nooit zoveel ontevredenheid over geuit. We lopen vast in het denken over kwaliteit en komen met dezelfde soort oplossingen die we alleen anders noemen. Het lijkt er op dat we onszelf, al organiserend, vastzetten door procedures en kwaliteitssystemen. We laten toezicht de boventoon voeren.
In het artikel dat Rijnconsult speciaal voor het INK Magazine Kwaliteit in Bedrijf heeft geschreven, worden 4 kantelpunten beschreven, die invulling geven aan de verandering in benadering die nodig is om de geschetste paradigmaverschuiving in de praktijk vorm te geven. Aan de hand van vier casebeschrijvingen illustreren we hoe dit in de praktijk uitpakt. Via bewustwording, ontwikkelen van nieuwe perspectieven en het vertalen daarvan naar kwaliteitssystemen kunnen we de vastgelopen ideeën doorbreken. In ieder geval volgens de schrijvers Marens Evers, Henk Folkerts, Jacomien de Jong, Ernst Jan Reitsma en Huub Torremans.
Klik hier om het artikel te lezen.