Toekomstvisie Taxi-sector: klant centraal

Rijnconsult heeft een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de taxisector. De resultaten en de bijbehorende business case laten zien dat de klant centraal moet staan.

De taxi is er nog vooral voor speciaal vervoer, voor mensen die niet via het reguliere OV vervoerd kunnen worden en voor zakenmensen. Als consument neem je helaas vaak alleen een taxi als er geen alternatieven zijn. Bedrijfseconomisch bevindt de taxibranche zich in de problemen. Rendementen staan onder druk en kwaliteit wordt onvoldoende gewaardeerd. Voor KNV Taxi is dit aanleiding om een nieuwe visie te ontwikkelen.

Rijnconsult heeft samen met KNV een nieuwe visie ontwikkeld. Dit vanuit de ambitie om de taxibranche volwaardig onderdeel uit te laten maken van het mobiliteitsaanbod. Rijnconsult heeft, naast het inventariseren van onderzoeken die al eerder gedaan zijn, met ruim 30 ondernemers en meerdere opdrachtgevers en hun adviseurs gesproken. Het visie stuk komt samen met een Business Case waarin wij laten zien dat de er door de gemiddelde ondernemer op de huidige markt geen winst te behalen valt en dat door middel van prijsdifferentiatie en het verhogen van de beladingsgraad de omzet verhoogt kan worden. Bij de totstandkoming van de visie heeft een klankbordgroep bestaande uit alle stakeholders meegedacht. Tot slot hebben wij een werkconferentie met 125 ondernemers, opdrachtgevers en overlegpartners van de  branche georganiseerd waarin de visie is besproken.

De visie richt zich op 2025 en geeft de aanzet voor een actieagenda voor de komende jaren. Het moment daarvoor past. Met de taxibrief heeft ook de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aangegeven open te staan voor vernieuwing. Rijnconsult heeft deze visie geschreven vanuit de ambitie van KNV Taxi om de taxibranche volwaardig onderdeel uit te laten maken van het mobiliteitsaanbod. KNV Taxi pakt die handschoen op, samen met ondernemers en opdrachtgevers.

>> Lees artikel over deze casus