Toekomst taxisector: gezamenlijk de klant centraal stellen

Op 17 juni heeft Rijnconsult voor KNV Taxi een toekomstbepalende werkconferentie georganiseerd, dit is een onderdeel van het visietraject dat wij daar uitvoeren. Lees onderstaand het persbericht van KNV taxi:


Toekomst taxisector: gezamenlijk de klant centraal stellen is de oplossing

‘De taxi moet een vaste waarde binnen de vervoersketen worden. Het moet de normaalste zaak van de wereld zijn om een taxi te nemen’. Die ambitie sprak voorzitter van KNV Taxi, Bertho Eckhardt vandaag uit in het bijzijn van vertegenwoordigers van de Nederlandse taxibranche, tijdens een toekomstbepalende bijeenkomst van de sector. Het contractvervoer kraakt onder de huidige aanbestedingssystematiek: door te lage prijzen staat de kwaliteit fors onder druk. De straattaxi kampt met een reputatieprobleem en wordt juist gehinderd door te hoge prijzen. Maar er zijn oplossingen.

Ongeveer 150 taxiondernemers, opdrachtgevers en gebruikersorganisaties sloegen vandaag de handen ineen om gezamenlijk plannen voor de vervoerswereld van de toekomst te ontwikkelen. Bertho Eckhardt gaf, aan de hand van de uitkomsten van onderzoek door organisatieadviesbureau Rijnconsult, een voorzet. Duidelijk is dat digitale ontwikkelingen ruimte bieden voor experimenten en ertoe aanzetten om anders naar mobiliteit te kijken. Wat ook duidelijk is: in het vervoer van de toekomst staat de klant centraal en blijft de vraag naar mobiliteit onverminderd groot.

Betere dienstverlening door samenwerken

De huidige problemen, die voor een groot deel terug te voeren zijn op bezuinigingen en snoeiharde onderlinge concurrentie, zijn een bewijs dat het roer om moet. KNV Taxi ziet een belangrijke rol weggelegd voor een nauwere, strategische samenwerking. Dankzij ICT toepassingen liggen er kansen voor klant gestuurde mobiliteit, maar dan moeten wel de schotten tussen organisaties verdwijnen. Schotten aan de kant van aanbestedende partijen, maar ook tussen het openbaar vervoer en taxi. Eckhardt liet al eerder weten mogelijkheden te zien voor betere samenwerking tussen taxi en het openbaar vervoer.

ICT jaagt aan

“Toekomstige mobiliteitsstructuren worden niet langer bepaald door de organisaties die het vervoer leveren, maar door de technologische toepassingen die op dat moment beschikbaar zijn”, stelt Eckhardt vast. “Alleen gezamenlijk kunnen we van die ontwikkelingen profiteren.” Staatssecretaris Mansveld, die de aanwezigen via een videoboodschap toesprak, nodigt de ondernemers uit om samen met haar innovatieve ideeën en experimenten te ontwikkelen. De sector is in ieder geval goed op weg, laat ze weten: “Ik zie dat de branche steeds beter inspeelt op de wensen van de reiziger. En ook slim gebruik maakt van nieuwe technologieën.”

Naar directe klantbeoordeling

Het contractvervoer verkeert momenteel in bijzonder zwaar weer, mede omdat de prijs het voornaamste uitgangspunt in de aanbestedingsbestekken vormt. En dat terwijl de gebruikers, veelal zieken en gehandicapten, juist extra kwaliteit en gespecialiseerde dienstverlening nodig hebben. Tegelijkertijd staat de opstapmarkt onder druk, omdat de klant de taxi duur vindt en de branche nog steeds last heeft van een gebrekkige werking van het reputatiemechanisme.
Een van de uitkomsten van de conferentie is dat beide deelsectoren gebaat zijn bij de invoering van directe klantbeoordeling. “Kwaliteit en dienstverlening in het contractvervoer wordt zo beter gewaardeerd en beloond. En in de opstapmarkt wordt het reputatiemechanisme dan echt effectief”, aldus Eckhardt. De sector gaat pilots opzetten ten aanzien van rating-systemen. Maar ook met de samenwerking met het OV en nieuwe vormen van aanbesteden zal geëxperimenteerd gaan worden.

De bij KNV aangesloten taxi ondernemers zijn goed voor ongeveer 70% van de omzet in de Nederlandse taximarkt. De totale omzet bedraagt jaarlijks 1.2 miljard euro. Iedere week worden meer dan 1 miljoen passagiers door 50.000 chauffeurs en 32.000 voertuigen naar hun bestemming gebracht.

>> artikel KNV